Naladění cajonu je úkol, který může být jednoduchý, chceme-li pouze upravit rezonanci, nebo chceme-li změnit odezvu v basech a výškách, ale zaměříme-li se na detaily, může to být komplikované.
Naším cílem bude správně naladit cajon, v případě, že prošel změnami, které jej rozladily.
Dřevo cajonu je živé, a proto reaguje na plynutí času a změny spojené s teplotou a vlhkostí. Z těchto důvodů je běžné, že čas od času jsou zapotřebí určité úpravy.
Budeme mluvit také o tom, jak výrobci nástroje vylepšují tento nástroj, ale musíme zohlednit, jak daleko bychom měli zajít my a kdy se nástroje mohou dotknout jen oni.
Ladění cajonu.
V podstatě jsou pro nás důležité dva prvky k dosažení dobrého ladění , kterými jsou struny nebo struníky a šrouby, které drží víko.
Struny cajonu.
Velmi častou otázkou je, jaké struny se používají na cajon ? Jsou to v podstatě kytarové struny, jsou dva typy:
Kovové : jsou ty, které se používají v akustických nebo elektrických kytarách a mají kovové jádro (ocel, nikl, bronz nebo jiné slitiny).
Nylonové: jsou ty, které používají španělské nebo klasické kytary.
Které z nich jsou lepší ? Doporučujeme kovové, protože mají vyšší rychlost šíření vibrací.
Na naše cajony používáme struny s rozsahem mezi 042 a 048, jehož rychlost šíření je ideální pro získání čistého zvuku.
Jak natáhnout struny?
Neexistuje dokonalé napnutí, musíme si najít to správné pro nás, resp. náš způsob hraní, berouce v úvahu:
Vyšší napnutí : menší vibrace, sušší, méně písečný a výraznější zvuk
Nižší napnutí : vyšší vibrace, více harmonických zvuků, vyšší citlivost a menší čistota a výraznost.
Pro napínání strun existují modely, které mají vnitřní nebo vnější systém napínání.

AMATEUR
STUDIO-MAESTRO
Umístění strun.
Najdeme různé typy umísťování a dokonce i patentované systémy podle značek. Naše cajony mají umístění strun tipu “V” nebo rovnoběžné”II”.
Typ “V” : Je to struna, která začíná v horní části, pokračuje na spodní střední část, vrací se zpět do horní části a vytváří “V”.
Tipo „II“: Je to struna, která začíná v horní části, pokračuje na spodní střední část, vrací se zpět do horní části rovnoběžně „II“.
Šrouby na krytu.
Zpravidla se při ladění cajonu nesmíme dotýkat šroubů , pokud to není zcela nezbytné, nebo jsme odborníci.
V každém případě, pokud jsme odhodláni tak učinit, uděláme to velmi opatrně pomocí šroubováku. Nejprve si na něj sedneme, jako kdybychom chtěli hrát, a zkontrolujeme zvuk. Pokud chceme dosáhnout sušších basů, musíme dotáhnout šrouby v horní střední části a chceme-li dosáhnout větší dynamické odezvy a výšky, musíme uvolnit ty, které jsou na nahoru.
Harmonické ovládání.
Harmonické vlastnosti cajonu jsou vibrace, které způsobují nežádoucí tření s věkem a vytvářejí nepříjemné zvuky, které se znečistí zvuk cajonu a proto se jim musíme vyhnout.
K odstranění harmonického zvuku můžeme přelepit strunu lepicí páskou ve spodní, střední a horní části a zkoušet různé výšky..