Naladění cajonu  je úkol, který může být jednoduchý, chceme-li pouze upravit rezonanci, nebo chceme-li změnit odezvu v basech a výškách, ale zaměříme-li se na detaily, může to být komplikované.

Naším cílem bude správně naladit cajon, v případě, že prošel změnami, které jej rozladily.

Dřevo  cajonu  je živé, a proto reaguje na plynutí času a změny spojené s teplotou a vlhkostí. Z těchto důvodů je běžné, že čas od času jsou zapotřebí určité úpravy.

Budeme mluvit také o tom, jak  výrobci nástroje  vylepšují tento nástroj, ale musíme zohlednit, jak daleko bychom měli zajít my a kdy se nástroje mohou dotknout jen oni.

Ladění cajonu.

V podstatě jsou pro nás důležité dva prvky  k dosažení dobrého ladění , kterými jsou struny nebo struníky a šrouby, které drží víko.

Struny cajonu. 

Velmi častou otázkou je,  jaké struny se používají na cajon ? Jsou to v podstatě kytarové struny, jsou dva typy:

Kovové : jsou ty, které se používají v akustických nebo elektrických kytarách a mají kovové jádro (ocel, nikl, bronz nebo jiné slitiny).

Nylonové:  jsou ty, které používají španělské nebo klasické kytary.

Které z nich jsou lepší ? Doporučujeme kovové, protože mají vyšší rychlost šíření vibrací.

Na naše cajony používáme struny s rozsahem mezi 042 a 048, jehož rychlost šíření je ideální pro získání čistého zvuku.

Jak natáhnout struny?

Neexistuje dokonalé napnutí, musíme si najít to správné pro nás, resp. náš způsob hraní, berouce v úvahu:

Vyšší napnutí : menší vibrace, sušší, méně písečný a výraznější zvuk

Nižší napnutí : vyšší vibrace, více harmonických zvuků, vyšší citlivost a menší čistota a výraznost.

Pro napínání strun existují modely, které mají vnitřní nebo vnější systém napínání.

 

AMATEUR

STUDIO-MAESTRO

Umístění strun.

Najdeme různé typy umísťování a dokonce i patentované systémy podle značek. Naše cajony mají umístění strun tipu “V” nebo rovnoběžné”II”.

Typ “V” : Je to struna, která začíná v horní části, pokračuje na spodní střední část, vrací se zpět do horní části a vytváří “V”.

Tipo „II“:  Je to struna, která začíná v horní části, pokračuje na spodní střední část, vrací se zpět do horní části rovnoběžně „II“.

Šrouby na krytu.

Zpravidla se  při ladění cajonu nesmíme dotýkat šroubů , pokud to není zcela nezbytné, nebo jsme odborníci.

V každém případě, pokud jsme odhodláni tak učinit, uděláme to velmi opatrně pomocí šroubováku. Nejprve si na něj sedneme, jako kdybychom chtěli hrát, a zkontrolujeme zvuk. Pokud chceme dosáhnout sušších basů, musíme dotáhnout šrouby v horní střední části a chceme-li dosáhnout větší dynamické odezvy a výšky, musíme uvolnit ty, které jsou na nahoru.

Harmonické ovládání.

Harmonické vlastnosti  cajonu jsou vibrace, které způsobují nežádoucí tření s věkem a vytvářejí nepříjemné zvuky, které se znečistí zvuk cajonu a proto se jim musíme vyhnout.

odstranění harmonického zvuku  můžeme přelepit strunu lepicí páskou ve spodní, střední a horní části a zkoušet různé výšky..